Geplaatst op: 9 mei 2022

Ondernemen in de uitzendbranche: Mark Remie

Mark Remie (60), Chief Operational Officer (COO) van Easyflex, gunt ons een blik in één van de snelst groeiende ondernemingen binnen de uitzendbranche. Van oprichting tot toekomstdoelen, van bedrijfscultuur tot mijlpalen. En hoe Mark COO is geworden door zijn hond uit te laten. Je leest het allemaal in dit interview!

mark remie

Mark Remie (COO Easyflex)

“Heb je data inzichtelijk en analyseer het, creëer waarde! Stuur op je verliezen en wees continu bezig met het verbeteren van je organisatie. Zo haal jij het maximale uit jouw onderneming!”

 

Ben je altijd in de uitzendbranche werkzaam geweest?

“Nee, ik heb na mijn HBO opleiding Bedrijfskunde gewerkt als Logistiek Manager bij een grote multinational. Dat bedrijf stopte destijds in Nederland, anders was ik er misschien wel nooit weggegaan. In totaal heb ik zo’n 25 jaar in de logistiek gewerkt.”

 

Wat is en wat doet Easyflex precies?

“Easyflex is een softwaresysteem voor de flexbranche. Wij voorzien de flexbranche van betrouwbare verlonings- en facturatiesoftware. Naast verloning en facturatie is ook planning en datavisualisatie mogelijk met ons systeem. We zorgen ervoor dat onze klanten minder kostbare tijd kwijt zijn aan het invoeren van cijfers, controleren van uren en het maken van ingewikkelde planningen. Zo houden onze klanten tijd over om hun werknemers blij te houden en hun onderneming uit te bouwen.”

 

Hoe is Easyflex ontstaan?

“Oprichters Ronald van de Lee en Toine Bommelijn sleutelden rond het jaar 2000 op een zolderkamer aan software omdat zij het (werkende) leven makkelijker wilden maken. Op die zolderkamer werd de basis gelegd voor Easyflex. Ondertussen maakt onze software het werk voor menig uitzendbureaus een stuk aangenamer.”

 

Hoe ben jij zelf bij Easyflex terecht gekomen?

“Ronald van der Lee, medeoprichter van Easyflex, benaderde mij. Dit is wel een vreemd verhaal, ik woonde namelijk al 25 jaar in de straat waar Easyflex gestart is maar had nooit bedacht om daar eens te gaan kijken. Ronald en ik liepen altijd met de honden en zo hebben we elkaar bij toeval ontmoet.

Hij vroeg dan altijd naar hoe het managen ging bij een groot bedrijf. Wij hadden allerlei processen en programma’s draaien en Easyflex worstelde om deze systemen en processen geïmplementeerd te krijgen. Easyflex was een snelgroeiend bedrijf dat leiding nodig had op operationeel/strategisch niveau.

Ronald vroeg mij of ik een keer wilde komen kijken bij Easyflex. Daar trof ik een enorm spontane, jonge en dynamische club met leuke mensen aan. Ik zei meteen: “Ronald ik kom bij jou werken. Ik weet niet wat ik ga doen, of dat ik zal blijven, maar ik ga het in ieder geval proberen.” Dat was in april 2014, zo’n 8 jaar geleden, en nu werk ik nog steeds met veel plezier bij Easyflex.”

 

Welke soort bedrijfscultuur heerst er bij Easyflex?

“Het is een hele open en vriendschappelijke cultuur, iedereen helpt elkaar. Het is ook een cultuur vol vertrouwen. Het gevoel dat je vrij met elkaar van gedachten kunt wisselen en dat er ruimte is om fouten te maken. Een goed functionerend team kan niet bestaan zonder vertrouwen. Het maakt niet uit wie of wat je bent, iedereen is benaderbaar en mag met ideeën komen.

Wij zijn heel trots dat we wederom zijn gecertificeerd als ‘Great Place to Work’. Dit bevestigt het vertrouwen, trots en plezier van onze medewerkers in de organisatie. En hier hechten we natuurlijk enorm veel waarde aan.”

 

Waar staat Easyflex voor?

“Wij zijn er om de flexbranche slimmer en winstgevender te maken door middel van digitalisering van administratieve processen. Easyflex wil de beste salarisverwerker van Nederland worden en evolueren naar een all-in-one oplossing.

Onze software maakt bedrijven in de flexbranche toekomstbestendig, verrijkt ze met kennis, biedt zekerheid en geeft ze de ruimte voor persoonlijke aandacht.

Daarnaast hechten wij veel waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wij zijn bewust bezig met onze impact op mens en milieu. Hier geven wij invulling aan door onder andere te investeren in persoonlijke ontwikkeling, een duurzaam pand, groene opties en meer.

Niet alleen is ons pand duurzaam, ook onze initiatieven dragen bij aan een beter milieu en klimaat. Zo hebben wij onze eigen elektrische auto’s en een partnership met Viridi air, zij planten bomen aan om CO2 te reduceren.”

 

Wat vind je het leukste aan werken bij Easyflex en wat is minder leuk?

“Vooral het dynamische aspect spreekt mij erg aan, geen dag is hetzelfde. Elke dag komt er wel iemand met een nieuwe uitdaging. Wat ik minder leuk vind is moeilijk om te benoemen, ik heb eigenlijk gewoon echt een hele leuke baan!

Daarentegen is software wel een product dat soms meer geduld vereist. Het tussendoor inzien van het resultaat van onze inzet is hierbij wat lastiger omdat het minder tastbaar is. Het resultaat zie je voornamelijk pas als het af is en daar moet je soms erg geduldig voor zijn.“

 

Welke behaalde mijlpalen ben je het meest trots op?

“Waar ik misschien nog wel het meest trots op ben is dat de markt het mogelijk maakt om al deze groei te realiseren. Als je kijkt naar het aantal nieuwe klanten dat wij elk jaar mogen verwelkomen. Zoveel mensen die vertrouwen op Easyflex, dat is toch wel heel bijzonder.

Daarnaast de veilige werkomgeving die we onze medewerkers kunnen bieden in ons nieuwe en duurzame pand.

En natuurlijk het feit dat we al 20 jaar succesvol zijn als bedrijf. Dit jaar is ook ons jubileumjaar en daarom gaan wij deze maand met het hele bedrijf op reis naar Valencia, successen moet je vieren.”

 

Zijn er grote projecten waar je iets over kunt vertellen?

“Easyflex2Go (ofwel: EF2GO) is iets waar wij de afgelopen tijd veel mee bezig zijn geweest. Dit is ons nieuwe frontoffice-portaal. Dit portaal koppelt al onze frontoffice-services aan elkaar en is te gebruiken op ieder device.

Daarnaast hebben we een consultancy groep opgericht. Hiermee willen wij ook uitgroeien van softwarebedrijf tot kennisbedrijf. Wij gaan klanten helpen hun organisatie in te richten en processen te verbeteren.

We hebben ook een nieuwe merkstrategie bepaald en bijpassend creatief concept ontwikkeld. Met deze veranderingen willen wij meer inspelen op zekerheid. Als je werkt met Easyflex ben je zeker van een up-to-date systeem dat je business verder brengt. Dat je geen fouten maakt, je meer uit je marge haalt en altijd de nodige branchekennis voorhanden hebt. Kortom, verloningssoftware die zichzelf terugverdient.”

 

Waar zie jij Easyflex over 5 jaar?

“Ik denk dat er allerlei nieuwe ideeën en producten ontwikkelt gaan worden, maar dat we vooral dominant zullen zijn in salarisverwerking binnen de uitzendbranche. Wellicht ooit ook in andere branches. Dat zijn toekomstdromen die passen bij het geloof in ons product en onze mensen!”

 

Heb je nog tips voor uitzendondernemers in Nederland?

“Heb je data inzichtelijk en analyseer het, creëer waarde! Stuur op je verliezen en wees continu bezig met het verbeteren van je organisatie. Zo haal jij het maximale uit jouw onderneming!”

 

Interview: Marius Hoornweg van Rij