Ingezonden nieuws

Ondernemen in de uitzendbranche: Marcel Reijmers

Marcel Reijmers, directeur van FlexKowledge, zet zich graag in voor zowel werknemer als werkgever, waardoor vakbonden FlexKnowledge ook wel omschrijven als een werknemersvriendelijke werkgeversvertegenwoordiger. Marcel is al jaren actief in de uitzendbranche en een bron van kennis. In dit interview deelt hij een stukje ‘FlexKnowledge’.

Marcel Reijmers

Marcel Reijmers (Directeur FlexKnowledge)

“Durf ook eens gewoon nee te zeggen tegen een opdrachtgever en kom op voor je uitzendkrachten!”

 

Ben je altijd in de uitzendbranche werkzaam geweest?

“Niet altijd, maar al wel meer dan 28 jaar. Na mijn studie Bedrijfskunde ben ik eerst bij een hotel gaan werken. Maar als je begin jaren 90 met mensen wilde werken, niet meer op onregelmatige uren en wat meer wilde verdienen, dan kwam je vanuit de horeca in de uitzendbranche terecht. Zo ben ik bij Luba terechtgekomen, waar ik in 13 jaar ben doorgegroeid van aankomend consulent tot manager Organisatie & Kwaliteit.

Luba was launching customer voor FlexService en heel nauw betrokken bij de ontwikkeling ervan. Ik was namens Luba projectleider en zodoende leerde ik de organisatie achter FlexService heel goed kennen. In 2007 ben ik er gaan werken en heb ik het concept van backoffice payroller min of meer bedacht. We waren met PSC Backoffice Services (tegenwoordig heet het HelloFlex People) een van de eersten en zeker toen de enige die exclusief werkte voor intermediairs. Na de start ben ik er 5 jaar directeur geweest.”

 

Hoe is FlexKnowledge ontstaan met jou als directeur?

“Ik vind het het leukste om direct in de operatie te werken. In mijn jaren als directeur van PSC verdubbelde de omzet elk jaar en in 2013 kwam het moment dat ik mezelf niet meer de meest geschikte persoon vond om daar leiding aan te geven. Mijn rol als manager werd belangrijker en ik kwam steeds verder van de praktijk te staan. Daar zat niet mijn kracht. In overleg met de directie van FlexService ben ik toen gestart met een adviesbureau op het gebied van wet- en regelgeving, dit was FlexKnowledge. We maakten een vliegende start, omdat we al heel vroeg de potentie zagen van sectorverloning, zeker als je dat combineerde met een gesplitste aansluiting. Tot 2016 waren er 4 aandeelhouders, maar die heb ik toen allemaal uitgekocht en ben ik samen met de consultants waar we al mee werkten verder gegaan.”

 

Wat is en wat doet FlexKnowledge precies?

“Heel kort samengevat: Wij vertalen ingewikkelde wet- en regelgeving naar bruikbare praktijk. Dat doen we specifiek voor de flexbranche op het scheidsvlak van accountant en jurist. Een heel smal vakgebied dus, maar daarbinnen kun je ons alles vragen. Dat betekent dat we vooral werken voor de mid- en de backoffice.
De kern van onze dienstverlening is de helpdesk. We beantwoorden dagelijks vragen van ruim 300 verschillende in- en uitleners, vooral over cao’s inlenersbeloning, kostprijs, ET-regeling, verzuim en ZZP’ers. We zijn met een team van 6 professionals, ieder met zijn of haar eigen vakgebied. Ze weten genoeg van elkaars vakgebied om te weten wanneer ze moeten bijschakelen, maar lopen elkaar bij opdrachten niet in de weg. Ons doel is om de klanten vooral zelf heel snel zo wijs te maken dat ze het zelf kunnen, dus onze opdrachten zijn vaak kort, maar krachtig.”

 

Hoe sta jij met FlexKnowledge in verband met CAOWijzer, FlexNieuws en artra?

“Toen ik nog bij FlexService werkte, heb ik de CAOWijzer bedacht en was ik er inhoudelijk verantwoordelijk voor. Vanuit die rol was ik ook nauw betrokken bij FlexNieuws en schreef ik veel artikelen. Na de start van FlexKnowledge ben ik nog enige tijd betrokken geweest bij CAOWijzer, maar nu helemaal niet meer, niet financieel en niet inhoudelijk. Ik ben nog wel columnist voor FlexNieuws.

De samenwerking met artra dateert vanuit de begintijd van FlexKnowledge. Artra was bij de start een van de vier aandeelhouders. Nadat ik die had uitgekocht, is de samenwerking nog een stuk beter geworden. Ik verzorg trainingen voor ze en we organiseren samen af en toe evenementen.”

 

Welke soort bedrijfscultuur heerst er bij FlexKnowledge?

“Wij zijn echt onafhankelijk, hebben een eigen mening en zijn niet bang die uit te dragen. Onderling hebben we dus ook af en toe stevige discussies, maar we komen er altijd uit. Ik denk dat dat ook komt omdat we allemaal werken naar een win-winsituatie voor alle betrokkenen, en oprecht vinden dat de werknemer altijd moet krijgen waar hij recht op heeft.

Vanwege die onafhankelijkheid hebben we ook met iedereen contact: vakbonden, werkgeversorganisaties, uitleners en inleners. Onze mening wordt gewaardeerd en gerespecteerd. De vakbonden noemen ons een werknemersvriendelijke werkgeversvertegenwoordiger. Op die omschrijving zijn we best trots.

Wij adviseren altijd aan de veilige kant van de streep. Dat betekent soms dat het scherper of goedkoper kan, maar in ieder geval dat je geen extra risico’s creëert. We bespreken de verschillende opties, de voor en nadelen daarvan en daarna maakt de ondernemer zelf een keuze. Maar we maken er meestal ook geen geheim van wat we zelf zouden doen als we op de stoel van de ondernemer zouden zitten.”

 

Wat is de grootste uitdaging van FlexKnowledge?

“Om steeds weer praktische invulling te geven aan steeds weer nieuwe regels. Op een manier die enerzijds recht doet aan de belangen van de werknemer, maar zeker ook aan die van de werkgever. Hoe pas je nieuwe regels toe in bestaande werkprocessen, hoe zorg je dat je met zo min mogelijk inspanning aan de regels voldoet en hoe ga je daarna om met de weerbarstige praktijk van opdrachtgevers die bijv. vinden dat een eenmalige uitkering toch echt niet geldt voor de uitzendkrachten. Dat vraagt kennis en senioriteit en beide hebben wij in huis.”

 

Waar ben je trots op?

“Op heel veel dingen. Op het feit dat we met FlexKnowledge elk jaar meer klanten bedienen en dat we topleverancier zijn in ons vakgebied volgens de lezers van Flexmarkt. Maar vooral op het feit dat we nog nooit zijn aangesproken op een advies dat achteraf heel veel geld gekost heeft, omdat het een fout advies bleek te zijn.

Persoonlijk ben ik trots op de dingen die ik in en voor de branche heb bereikt. Projecten met het UWV voor de verzuimbegeleiding van uitzendkrachten, het mee-ontwikkelen van FlexService software, het concept van backoffice payrolling, het concept van sectorverloning met een gesplitste aansluiting, CAOWijzer en onze modellen voor kostprijsberekening en uitzendovereenkomsten, die naast die van ABU en NBBU min of meer de standaard in de branche zijn.”

 

Zijn er grote projecten waar je iets over kunt vertellen?

“We zijn natuurlijk al volop in de voorbereidingen voor 2023. Traditioneel is het laatste kwartaal het drukste voor ons, met alle aanpassingen in wet- en regelgeving en kostprijzen. Hoogtepunt is elk jaar de serie seminars over de kostprijs en wijzigingen in wet- en regelgeving, dit jaar in Zwolle, Houten en Dordrecht. We praten je in drie uur helemaal bij over alles wat je moet weten voor 2023. Sinds Corona doen we de seminars ook als webinars. Dezelfde inhoud, maar een heel andere setting. En als dat begin december achter de rug is, begint de uitlevering van de kostprijsmodellen.”

 

Wat is jouw toekomstvisie voor FlexKnowledge?

“Ik vind de rol die wij hebben als adviseur en vaak ook als advocaat van de duivel een hele fijne. Sinds een paar jaar hebben wij ook een aantal inleners als klant. Omdat wij adviseren over objectieve getallen en uitleg van wet- en regelgeving geven, merken we dat dat niet botst met de adviezen die we geven aan uitleners. Sterker nog: in veel gevallen zijn ze er blij mee, omdat we ook daar uitgaan van wederzijdse afhankelijkheid en respect. Er ontstaat dus veel meer begrip voor elkaars belangen. Een inlener die de laatste cent uit de kostprijs wil wringen is bij ons echt aan het verkeerde adres.

Vanaf begin volgend jaar krijgen we ook een nieuwe consultant en die zal ook als interimmer kunnen werken om bijv. een salarisadministratie op de rit te zetten. Ik ben heel benieuwd hoe dat zich zal ontwikkelen.

En stiekem droom ik ook wel eens van een rol als ombudsman voor onze branche. Daar is denk ik best wel behoefte aan.”

 

Heb je nog tips voor uitzendondernemers in Nederland?

“Durf ook eens gewoon nee te zeggen tegen een opdrachtgever en kom op voor je uitzendkrachten! Voor opdrachtgevers die niet willen betalen voor jouw werknemers zijn er in de huidige markt gelukkig voldoende andere te vinden. En denk wat vaker vanuit marge i.p.v. omzet.”

Interview: Marius Hoornweg van Rij

 

Lees ook: Ondernemen in de uitzendbranche: Chantal Huinders

Deel dit bericht