Ingezonden nieuws

Ondernemen in de uitzendbranche: Darren Smith

In de Flexupdate serie: ‘Ondernemen in de uitzendbranche’ interviewen wij elke maand een andere uitzendondernemer.

Darren Smith (41), eigenaar van Caoloon, vertelt in dit interview over zijn ervaring met ondernemen in de uitzendbranche.

Ondernemen in de uitzendbranche

Darren Smith

“Ondernemen is ook vooral doen, gewoon gaan, niet te veel nadenken. Onderzoek is leuk en belangrijk, maar je kijkt al snel alleen naar wat er verkeerd kan gaan. Probeer daarom te focussen op wat er goed kan gaan en doe het gewoon!”

 

Hoe ben je in de uitzendbranche terecht gekomen?

“Ik studeerde HBO Bedrijfskunde. Na mijn afstuderen zocht ik werk en ben ik via via aan het werk geraakt bij een uitzendbureau, eerst in de planning en organisatie en later als vestigingsmanager. Dit heb ik zes jaar gedaan. Ik ben toen aan de andere kant van de tafel terecht gekomen bij een hele grote zorgorganisatie, daar moest ik het flexwerk inregelen. Ik ging daar dus met uitzendbureaus om tafel. Er moest daar heel wat gereorganiseerd worden, dat was wel heel leuk om te doen.

Daarna heb ik nog zes maanden bij een groot uitzendbureau gewerkt maar dit beviel niet zo goed, dus ben ik voor mezelf begonnen als flexadviseur. Ik adviseerde inleners hoe zij moesten omgaan met hun uitzendbureaus.”

 

Hoe kwam je op het idee voor Caoloon?

“Ik had als flexadviseur een heel mooie Excelsheet met Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI’s) gemaakt waar mijn klanten data in bij konden houden. Daar ging het om bedrijven die 100 tot 150 uitzendkrachten bij 3 tot 4 uitzendbureaus hadden. Met mijn Excelsheet kon ik goed meten hoe de uitzendbureaus presteerden. Dat deden zij zelf ook wel maar dat klopte niet altijd helemaal.
Terwijl ik daar mee bezig was kwam in 2015 de verplichte inlenersbeloning, vanaf dag 1 volgens de ABU cao. Er waren destijds heel veel intercedenten die mij vertelden dat de ABU cao ging veranderen, en dat zij niet goed meer wisten wat zij moesten betalen aan hun uitzendkrachten. Ik ben toen die cao doorgegaan, daar stond de berekening voor het uurloon in en een instroomschaal. Daarin heb ik hen geadviseerd voor het loon en de tariefstelling. Toen begon het idee voor Caoloon te komen.

Ik vroeg mijn compagnon met IT-kennis destijds of hij een mooie user interface kon maken voor mijn Excelsheets. Maar tijdens de tweede lunch zijn we overgestapt op het ontwikkelen van een tool met inlenersbeloning volgens cao. Dat is toen een website en de huidige database geworden, vooral om te testen of en hoe het werkte. Op deze manier konden wij makkelijk feedback vragen van kennissen in de uitzendbranche. Daarbij was het ook van belang om het met een website te doen om cashflow te genereren. Dit is vandaag de dag www.caoloon.com. Vanaf het begin is het ons idee geweest om met een API te werken en software in de uitzendbranche aan te sluiten aan onze database.

We zijn samen vervolgens bijna heel 2015 bezig geweest om alles te perfectioneren en eigenlijk zijn we pas vanaf 2016 echt aan de slag gegaan. Eerst deden we het erbij naast het werk dat we al deden, om te kijken of het zou lukken. Toen het wel lekker begon te lopen zijn we er volledig voor gegaan. Inmiddels bestaat Caoloon alweer 6 jaar.”

 

Wat doet Caoloon precies?

“Wij halen data uit cao’s op basis van de inlenersbeloning, waarmee wij uitzendondernemers ondersteunen in het toepassen van de juiste beloning van uitzendkrachten. Wij doen dit op basis van twee manieren, onze online rekentool en met onze API’s waarmee data ingelezen kan worden. Als er een akkoord is werken we de cao uit, dan gaan we zelf aan het rekenen of zoeken we een loontabel op. Het verschil met de oude cao zetten we dan in de database zodat de tool en de API’s het kunnen gebruiken.”

 

Welke behaalde mijlpalen ben je het meest trots op?

“Ik ben ten eerste erg trots op het feit dat wanneer er iets gedaan moet worden het hele team samenkomt om het aan te pakken. Dat moet ook de kracht zijn van Caoloon, alles zo snel mogelijk up-to-date en kwalitatief goed. Inmiddels hebben we maar liefst 300+ cao’s online staan.

Daarnaast koppelen we de API’s met steeds meer software partijen, waardoor onze diensten te gebruiken zijn binnen de systemen van deze partijen. Denk hierbij bijvoorbeeld o.a. aan Easyflex2Go. Ons doel was om onze data in de systemen van uitzendbureaus te krijgen, en dat gaat nu steeds sneller door deze koppelingen. Ook daar zijn wij erg trots op.”

 

Wat zijn de volgende doelen van Caoloon?

“Er staan veel meer dingen in een cao die andere partijen kunnen gebruiken. Wij willen nog meer data uit cao’s halen en kunnen delen met bedrijven die daar iets mee kunnen, en daarmee onze eigen markt vergroten. Er is nog veel ruimte voor groei.

Wij gaan binnenkort samenwerken met Flexsoftware, via hun dienst OnlineUUR. Gebruikers van OnlineUUR kunnen binnenkort dus ook gebruik maken van Caoloon. Dat is ook altijd al een van onze doelen geweest.

Daarnaast willen wij de koppelingen met de software van andere partijen steeds blijven uitbouwen. Het doel is om de data van Caoloon beschikbaar te stellen aan elk uitzendbureau, ongeacht welke uitzendsoftware zij kiezen.”

 

Wat vind je het allerleukste aan ondernemen en wat is minder leuk?

“Dat je met het bedrijf mee ontwikkelt, dat je zelf ook groeit. Daarnaast is het heerlijk om je eigen tijd in te kunnen delen. Soms ga ik ’s middags lekker voetballen, maar dan zit ik vervolgens ’s avonds wel weer te werken.

Ik merk wel dat wanneer je bedrijf groter wordt je meer door je klanten wordt geleefd, ze vragen steeds meer van je. Daarbij wil je natuurlijk dat de kwaliteit goed is, dan voel je een bepaalde druk die je als ondernemer eigenlijk wel kunt missen. Dat vind ik minder leuk”

 

Hoe bewaak je de balans tussen werk en privé, met name nu er zoveel thuis gewerkt wordt?

“Ik ga ‘s avonds vaak sporten, dan ga je minder aan het werk na kantooruren. Ik heb ook bewust mijn kantoor in Amersfoort en niet in mijn woonplaats, dan heb je tijdens dat ritje even de tijd om je hoofd leeg te maken. Het komt ook vaak voor dat ik op zondag de laptop pak en toch stiekem even wat ga doen.”

 

Raad je mensen het ondernemerschap aan? En welke tip zou je mensen mee willen geven die willen ondernemen?

“Ja, het heeft echt iets leuks. Je werkt aan je eigen idee, een eigen kindje. Dat motiveert je echt om er met volle overtuiging mee bezig te gaan. Kijk goed waar je heen wilt, waarom ga je het doen en waar wil je naartoe met wat je aan het doen bent. Het is goed om een doel voor ogen te hebben, dan heb je een richting en kun je jezelf makkelijker motiveren.

Ondernemen is ook vooral doen, gewoon gaan, niet te veel nadenken. Onderzoek is leuk en belangrijk, maar je kijkt al snel alleen naar wat er verkeerd kan gaan. Probeer daarom te focussen op wat er goed kan gaan en doe het gewoon!”

 

Interview: Marius Hoornweg van Rij