Ingezonden nieuws

FNV: Misstanden bij huisvesting arbeidsmigranten aan de kaak gesteld

Onlangs kwam de FNV met bevindingen, dat het afgelopen jaar diverse misstanden ontdekt zijn bij de huisvesting van arbeidsmigranten. Het blijkt dat sommige werknemers honderd euro per week moeten betalen om met vijf anderen in een huisje te kunnen wonen, waarbij het uitzendbureau tevens als huurbaas opereert. Bart Plaatje, vakbondsman en NoordZaken-opiniemaker, benadrukt het belang van goede zorg voor buitenlandse werknemers.

Misstanden in huisvesting

De FNV is het afgelopen jaar actief geweest rondom misstanden met arbeidsmigranten, voornamelijk gericht op hun huisvesting. Hierover was tot voor kort weinig bekend. In samenwerking met FNV-collega’s zijn verschillende situaties onderzocht, waarbij zij onder andere gemeenten en uitzendbazen hebben bezocht. Ze hebben gruwelijke situaties aangetroffen, waarbij arbeidsmigranten onder onmenselijke omstandigheden leefden. Er werd zelfs op de eerste hulp beland met mensen die geen hulp konden krijgen.

Misstanden bij huisvesting arbeidsmigranten

Vastberaden

De vastberadenheid van arbeidsmigranten heeft de FNV verbaasd. Deze werknemers hebben zich uitgesproken, waarbij hun verhalen aandacht kregen van verschillende instanties, waaronder minister Koolmees. Het is duidelijk geworden dat misstanden bij huisvesting van arbeidsmigranten een wijdverspreid probleem zijn, ook bij grote uitzendbureaus zoals Randstad en Tempo-Team.

Uitzendbaas, geen huisbaas

De FNV benadrukt dat uitzendbazen geen huisbazen kunnen zijn en kijkt kritisch naar de huisvesting van buitenlandse werknemers in diverse sectoren. Sectoren waaronder de scheepsbouw en de Eemshaven. Arbeidsmigranten zullen acties voeren door het hele land om verbetering te eisen. Het scheiden van werk en huisvesting is een kwestie van beschaving, aldus de vakbond.

Wat kan de uitzendbranche doen?

Uitzendbureaus kunnen misstanden bij de huisvesting van arbeidsmigranten aanpakken door transparant te zijn over de huisvestingssituatie, regelmatige kwaliteitscontroles uit te voeren, samen te werken met relevante partijen zoals gemeenten en vakbonden. Verder is een effectieve klachtenprocedure, om arbeidsmigranten te informeren over hun rechten en waar ze terecht kunnen met problemen belangrijk. Door deze maatregelen in te voeren, kunnen uitzendbureaus bijdragen aan het verbeteren van de huisvestingssituatie en het voorkomen van misstanden onder arbeidsmigranten.

Bron origineel artikel: RTVNoord.nl