Ingezonden nieuws

Nieuwe regels voor uitzenders: dit betekent de Wtta

De flexmarkt krijgt te maken met strengere regels door de Wet Toelating Terbeschikkingstelling Arbeidskrachten (Wtta). Deze wet, die vanaf 1 januari 2027 in werking treedt, verplicht uitzenders, payrollbedrijven en detacheerders om een officiële toelating te hebben van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om hun dienstverlening aan te bieden. Zonder deze toelating mogen zij geen arbeidskrachten meer uitzenden, payrollen of detacheren.

Waarom de Wtta?

De Wtta is een nieuwe wet die voortkomt uit het rapport-Roemer. In dat rapport beschreef men misstanden in de flexbranche, waarbij arbeidsmigranten vaak geconfronteerd werden met slechte huisvesting, onveilige werkomstandigheden en onduidelijke informatie. Met de wet wil de overheid de kwaliteit en betrouwbaarheid in de sector verbeteren, malafide praktijken tegengaan en flexwerkers beter beschermen. De wet moet zorgen voor meer duidelijkheid en gelijke kansen binnen de sector. De Wtta treedt op 1 januari 2027 in werking. Vanaf 2028 handhaaft de arbeidsinspectie op deze wet. Uitleners die zonder toelating personeel inzetten, riskeren een boete. Een speciale eenheid beoordeelt namens de minister de toelatingsaanvragen en beslist of een uitlener toegang krijgt tot de markt. Voldoet een uitzendbureau, payroller of detacheerder niet aan de voorwaarden, dan kan de minister de vergunning intrekken. In dat geval moet het bedrijf de activiteiten beëindigen.

Voor wie geldt de Wtta?

De wet geldt voor uitzendbureaus, payrollbedrijven, detacheerders en alle andere organisaties die onder de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi) vallen. Besteed je je backoffice uit aan Flexsupport en werk je als arbeidsbemiddelaar, dan val je niet onder de Waadi. Bedrijven die personeel inhuren, moeten zelf nagaan of de uitlener geregistreerd staat in het openbare toelatingsregister. Er bestaan echter uitzonderingen. Zo geldt de verplichting niet voor bedrijven die personeel binnen de eigen organisatie uitlenen. Ook bedrijven die tijdelijk personeel aan elkaar uitlenen als onderlinge hulp, waarbij alleen loonkosten worden doorberekend, vallen buiten de verplichting. Verder kunnen bedrijven een ontheffing aanvragen bij de minister als zij minder dan 10% van hun omzet halen uit het uitlenen van personeel én als hun omzet uit uitgeleend personeel in 12 maanden niet boven de 5 miljoen euro uitkomt.

De eisen voor een toelating

De eisen voor de toelating bestaan uit vier onderdelen: het normenkader, het aantoonbaar naleven van het normenkader, de VOG voor rechtspersonen en een waarborgsom.

Het normenkader

Het normenkader bevat de eisen waaraan iedere uitlener wordt getoetst, en de controles verlopen op dezelfde manier als bij de Stichting Normering Arbeid (SNA). Elke uitlener is zelf verantwoordelijk voor het plannen van inspecties door erkende instellingen, waarna een positief rapport kan worden opgemaakt. Naast het verkrijgen van een positieve rapportage, moet een bedrijf ook voldoen aan het normenkader. De Toelatende Instantie kan besluiten af te wijken van een positieve rapportage als er aanwijzingen zijn dat het normenkader niet structureel wordt nageleefd. In dat geval is de Toelatende Instantie bevoegd om het bedrijf uit het register te schorsen, zelfs als er een positieve inspectie is uitgevoerd.

Onderdelen Wtta normenkader

  • Het bestaande SNA-normenkader (NEN 4400-01 of NEN 4400-2);
  • Het toepassen van het juiste loon volgens het loonverhoudingsvoorschrift (inlenersbeloning);
  • Extra eisen voor de arbeidsovereenkomst om de afspraken duidelijker te maken en te versterken;
  • Voldoen aan de vereisten voor huisvestingcertificering;
  • Aanvullende eisen voor de urenregistratie, waaronder het vastleggen van begin- en eindtijden per dag of shift, inclusief niet-betaalde pauzes.

Er is een uitbreiding van het normenkader met een zorgplicht voor correcte registratie van arbeidskrachten in de Basisregistratie Personen (BRP). Deze bestaat uit:

  • Een bevorderingsplicht;

  • Een vergewisplicht;

  • En kan worden uitgebreid met een meldplicht.

Op dit moment zijn er discussiepunten over het bevorderen van gelijke kansen in het wervingsproces, bijvoorbeeld door een antidiscriminatiebeleid, en het waarborgen van de veiligheid op de werkplek door het vastleggen van risico’s en het communiceren hiervan naar werknemers.

Een VOG voor rechtspersonen

Een Verklaring Omtrent het Gedrag voor rechtspersonen (VOG RP) is een schriftelijke verklaring waarmee een bedrijf aantoont dat het geen strafbare feiten heeft gepleegd die een risico vormen voor de werkomstandigheden. Bij de aanvraag van het VOG RP onderzoekt de screeningsautoriteit Justis of uw Nederlandse onderneming ooit in aanraking is geweest met justitie.

Waarborgsom

Als uitlener moet je voor een verplichte toelating een waarborgsom van 100.000 euro stellen, die daadwerkelijk wordt overgemaakt (een bankgarantie is niet toegestaan). Het bedrag kan worden gebruikt door de Toelatende Instantie als het bedrijf de regels niet naleeft. Anders krijg je het geld na vier jaar terug. Startende bedrijven mogen beginnen met 50.000 euro en moeten binnen zes maanden het resterende bedrag betalen, zodat ze de kans krijgen om hun onderneming op te starten.

De Tweede Kamer heeft bepaald dat:

  • De hoogte van de waarborgsom niet wordt verhoogd;

  • De waarborgsom niet structureel wordt (je krijgt deze dus nog steeds terug na 4 jaar, als je aan de regels hebt voldaan).

Uitzonderingen:

  • Je staat vier jaar onafgebroken ingeschreven bij de KvK als uitlener met een Waadi-registratie.

  • Je hebt aantoonbaar uitzendkrachten ter beschikking gesteld in de afgelopen vier jaar.

  • Je kunt een schone verklaring van de Belastingdienst aanvragen, die bevestigt dat je hebt voldaan aan de verplichtingen voor premies en belastingen. Deze verklaring mag niet ouder zijn dan drie maanden op het moment van aanvraag.

Overgangsregeling

Het wetsvoorstel Wtta bevat overgangsrecht om uitleners te stimuleren vóór 1 juli 2026 een toelating aan te vragen en zich vrijwillig te certificeren met het SNA-keurmerk. Wie dat doet, hoeft niet direct een inspectierapport te overleggen en wordt pas na andere bedrijven gecontroleerd. Voorwaarde is wel dat men vóór 1 januari 2026 bij de Toelatende Instantie aangeeft dit ook daadwerkelijk te gaan doen.

Daarnaast zijn er ‘voorhangprocedures’ opgenomen in de wet. De minister moet hierbij eerst overleggen met de Tweede en Eerste Kamer voordat bepaalde onderdelen van de wet worden ingevoerd. Dat geldt onder andere voor:

  • Het invoeren van een meldplicht;

  • De hoogte van de leges;

  • Sectorale uitzonderingen;

  • Het vaststellen van het normenkader (alleen nog Eerste Kamer).

Amendementen

Tijdens de stemming in de Tweede Kamer zijn diverse amendementen nog aangenomen. De minister mag een toelating weigeren, schorsen of intrekken als een uitlener onherroepelijk door de rechter is veroordeeld voor arbeidsmarktdiscriminatie. Dit is een kan-bepaling: het mag worden meegewogen, maar leidt niet automatisch tot uitsluiting. De wet wordt geëvalueerd na drie jaar. Hierbij wordt gekeken naar effectiviteit, werkbaarheid en uitvoerbaarheid voor bedrijven, inleners en de Toelatende Instantie. De jaarlijkse leges die een uitlener moet betalen aan de Toelatende Instantie worden maximaal € 3.611. Dit bedrag kan jaarlijks worden aangepast, tenzij blijkt dat de Toelatende Instantie haar werk door die maximering niet goed kan doen.

Tijdlijn naar 1 januari 2027

1 november 2026

Het aanmeldloket gaat open. Uitleners zonder SNA-certificaat moeten zich uiterlijk voor 31 december 2026 melden bij de Toelatende Instantie om alsnog dit certificaat aan te vragen.

1 januari 2027

De wet treedt in werking op 1 januari 2027. Dit betekent dat alle uitleners vanaf deze dag aan het normenkader moeten voldoen.

1 juli 2027

Het is noodzakelijk dat alle uitleners voor 1 juli 2027 toelating hebben aangevraagd. Het is nog niet bekend vanaf welke datum dit mogelijk zal zijn. Wanneer de aanvraag te laat wordt gedaan, kan er geen beroep worden gedaan op het overgangsrecht.

1 januari 2028

Op deze datum start de handhaving op de Wtta door de Arbeidsinspectie. Uitleners die vanaf vandaag zonder toelating actief zijn op de markt zullen bij inspecties een boete krijgen.

Klanten van Flexsupport

De klanten van Flexsupport die het juridisch werkgeverschap hebben uitbesteed aan Flexsupport vallen zelf niet onder de Waadi. Daarom is deze wet op hen niet van toepassing. Het is hierbij wel van belang om als arbeidsbemiddelaar ingeschreven te staan bij de KvK en niet als uitzendbureau. Pas dit tijdig aan als je wel in sector 52 bent ingedeeld en als uitzendbureau staat ingeschreven! Wil je meer weten over deze wet? Neem dan contact met ons op.

Uitzendbureau starten of backoffice uitbesteden

Wil je, ondanks of juist dankzij deze wet, je eigen uitzendbureau starten? Op onze pagina uitzendbureau starten hebben we hier meer info over welke stappen je moet ondernemen om dit te doen. Daar kun je ook een offerte aanvragen van onze dienstverlening. Wil je je backoffice door deze wet uitbesteden? Vul dan een offerteformulier in en we bellen je binnen 2 werkdagen.

Deel dit bericht