Ingezonden nieuws

Van marktkraam naar marktfaam: Home of People zet koers naar top van uitzendland

Oprichter Sezer Duygulu, 38 jaar, kent inmiddels beide zijden van de medaille. Op 19-jarige leeftijd knoopte hij nog samen met zijn moeder de eindjes aan elkaar. Wekelijks werkten ze op de markt van Den Haag op zoek naar betere tijden. Niet de fijnste periode, herinnert Duygulu zich, maar van binnen wist hij dat uiteindelijk alles anders zou worden. Nu lonkt het succes. Met de introductie van het nieuwe groepsmerk ‘Home of People’ kiest Duygulu, samen met CEO Hans Pruis, voor een heldere strategie: groeien.

Jongensboek

Het verhaal van Duygulu leest bijna als een jongensboek. Met de laatste centen van zijn moeder stapte hij in het voorjaar van 2002 naar de Kamer van Koophandel. Ondernemer worden; dat was de droom. Die middag prijkte ‘Solutions Uitzendbureau’ op het inschrijfformulier. Kort daarvoor werkte Duygulu namelijk nog als heftruckchauffeur bij een productiebedrijf. Daar zag hij hoe een voortdurend tekort aan personeel zijn baas in de problemen bracht. “Ik trommelde wat vrienden op en besloot te gaan helpen. Daar ben ik eigenlijk nooit mee opgehouden. En nu staan we hier.”

Westlandse roots

Dat Duygulu met zijn uitzendbureau snel zou groeien, is voor de mensen die hem kennen geen verrassing. Pruis: “Sezer is een enorm harde werker en bovendien bijzonder loyaal. Dat moet ook wel, want ‘nee verkopen’ komt in zijn woordenboek simpelweg niet voor.”

“Een intensieve periode van professionalisering heeft ons klaargestoomd voor schaalgrootte.”

Met een flinke dosis zelfvertrouwen en het werkethos dat hij afkeek van zijn moeder op de markt, wist Duygulu Solutions Uitzendbureau in de afgelopen 20 jaar te laten groeien tot ruim 120 medewerkers. Met de roots in het Westland betekende dat in eerste instantie handel in de AGF-sector. Maar al snel richtte Solutions haar pijlen op meer. In 2017 richtte Duygulu schoonmaakbedrijf Solutions Cleaning op, waarmee hij zijn werkgebied uitbreidde naar de gehele randstad. Dat leidde in 2021 tot de eerste overname: Schoonmaakbedrijf De Lange werd aan de bedrijvengroep toegevoegd.

Home of People

Intensieve professionalisering

Dat de stap naar de randstad voor Solutions Group alles behalve het eindstation was, werd snel duidelijk. Afgelopen juni vorig jaar kondigden Duygulu en Pruis hun eerste acquisitie in uitzendland aan: T&S Flexwerk uit Waalwijk – een internationaal arbeidsbemiddelingsbureau gespecialiseerd in de logistieke sector en T&S Holanda – een recruitmentbureau gevestigd in Spanje (Madrid) werden overgenomen. Door deze zet groeide het aantal uitzendkrachten die de groep aan het werk stelt tot meer dan drieduizend.

Het waren groeistappen die niet uit de lucht kwamen vallen, vertelt Pruis. “De overname van T&S Flexwerk en T&S Holanda is het eerste resultaat van een lange periode van voorbereiding.” De afgelopen twee jaar bouwden Duygulu en Pruis met intensieve professionaliseringsprogramma’s aan een basis die de organisatie moest klaarstomen voor verdere schaalgrootte. Zaken als HR, marketing, finance en IT werden op de schop genomen en verbeterd. En ook de werkomgeving werd ingericht op verdere groei.

“Onze cultuur kenmerkt zich door een hoge mate van werklust, positiviteit, diversiteit en behulpzaamheid.”

Top-10 speler

“Er is in korte tijd enorm veel gebeurd”, blikt Duygulu terug. Op de vraag waar hij het meest trots op is, zijn volgens hem meerdere antwoorden mogelijk. Maar één ding steekt daar met kop en schouders bovenuit. “De cultuur die in deze periode binnen de organisatie is komen bovendrijven. Een mentaliteit die zich kenmerkt door een hoge mate van werklust, positiviteit, diversiteit en behulpzaamheid.” Pruis beaamt: “Hoeveel je ook kunt regisseren en professionaliseren in systemen en processen; dit soort zaken kun je niet zomaar trainen. Die zijn er, of die zijn er niet.”

Volgens het tweetal is het vooral aan deze mentaliteit te danken dat de groep – in een jaar van intensieve verandering – alsnog autonoom ruim 15% heeft kunnen groeien. “Tel hier onze sterke financiële positie bij op en onze heldere groeistrategie en er ontstaat een solide basis waarmee we ook andere organisaties kunnen helpen met toekomstige groei”, licht Duygulu toe.

Dus trekt de groep op acquisitie-pad. “Binnen enkele jaren willen we uitgroeien tot een volwaardige top-10 speler in de Nederlandse General Staffing markt”, aldus Pruis. De snelheid zit er volgens de CEO al lekker in. Er lopen voortdurend gesprekken met partijen die zich bij Home of People willen aansluiten.

Home of People

Veel meer dan ‘tijdelijk’

De hoogste tijd dus voor de volgende stap. Want sinds het fundament staat, brak het moment aan om ook de buitenkant klaar te maken voor de toekomst. Nu, met de introductie van haar nieuwe naam en groepsmerk ‘Home of People’ is volgens Duygulu het plaatje compleet. “Met dit merk geven we kleur en inhoud aan onze visie. Terwijl uitzendwerk vaak gedefinieerd wordt door de factor ‘tijdelijk’, hopen wij met Home of People bij te dragen aan een wereld waarin flexwerk veel meer betekent dan dat.” Pruis: “De waarde van flexwerk is voor onze uitzendkrachten en opdrachtgevers allesbehalve tijdelijk. Daarom staat flexwerk wat ons betreft symbool voor kansen, groei en relaties die een leven lang meegaan.”

Op de vraag hoe de heren deze ambities in de praktijk gaan brengen is het antwoord duidelijk: “Dit begint bij het scheppen van omstandigheden waarin mensen zich zorgeloos, veilig, thuis en gewaardeerd voelen.” vertelt Pruis. “Onze nieuwe naam vertelt precies dit verhaal. Tevens voorziet ze ons van een fikse opgave; een naam als deze komt met grote verantwoordelijkheden. We leggen de lat met deze stap dus hoog voor onszelf. Heel bewust. Het motiveert onze werklust en helpt ons nog beter presteren.”

PRAKTISCHE INFO:

De Home of People groep gaat zich volledig richten op de uitzendmarkt. Dat betekent dat drie van de vijf Solutions-bedrijven in de groep zullen worden ingebracht: Uitzendbureau Solutions, T&S Flexwerk en T&S Holanda.