Geplaatst op: 19 januari 2021

Van werken in de keuken naar helpen in de klas

Voor de horeca zijn het bizarre tijden. Wat doe je met je personeel dat nog fulltime in dienst is maar nu niet aan het werk kan? Een vraag waar in meerdere branches mee wordt geworsteld en ook uitzendbureaus volop mee bezig zijn. Herplaatsen van personeel is niet in één dag geregeld. Om de kosten te drukken probeert Mark van den Berg van restaurant De Ertepeller zijn personeel tijdelijk ergens anders onder te brengen. Daarbij loopt hij tegen verschillende drempels op. ,,Mijn koks, gastheren en mensen in de keuken kan ik niet overal inzetten.”

Deze week plaatste Van den Berg een oproep op LinkedIn in de hoop om via zijn netwerk bedrijven te vinden die het op dit moment druk hebben en waar de komende maanden extra handen nodig zijn. ,,Elke dag ben ik bezig met rekenen en keuzes maken. Als ik nu verder kan met een klein team, een lagere omzet en wat overheidssteun dan kunnen we er straks hopelijk weer bovenop komen”, aldus Van den Berg”

 

Alternatieven

Tijdens de eerste lockdown in maart vorig jaar ging het restaurant vijf weken op slot en bleef al het personeel thuis. Van juni tot half oktober werd met inachtneming van alle maatregelen weer gedraaid. Sinds eind oktober moest het restaurant opnieuw dicht. Van den Berg: ,,Natuurlijk hebben we direct allerlei alternatieven bedacht en opgezet, zoals thuisdiners, afhaalmenu’s en in december een pre-kerstbox. Deze alternatieven geven wel iets van omzet, maar lang niet genoeg. Daarnaast waren we een mooie samenwerking gestart met Van der Valk in Dordrecht door daar te koken. Maar toen dat in december door de strenge maatregelen ook werd afgekapt, was de rek er bij ons wel een beetje uit.”

 

Kijk om je heen

Van 14 fte is het horecabedrijf ondertussen geslonken naar tien vaste medewerkers. Er is nog steeds een overcapaciteit van 8 à 10 mensen. ,,Tijdens de Nieuwjaarsgesprekken hebben we tegen iedereen gezegd: voorlopig hebben we geen werk meer, kijk dus om je heen. We willen je niet kwijt maar om het eerste kwartaal door te komen moeten we nu wel schakelen. Ons personeel staat hier voor open en begrijpt het. Ze willen alles aanpakken en we doen alles uiteraard in overleg.”

 

Bureaucratie

Hoewel in diverse branches, zoals de zorg, men staat te springen om extra handen loopt Van den Berg voortdurend tegen drempels aan om zijn personeel ergens anders in te zetten. ,,Ik ervaar dat de eisenpakketten van andere sectoren te veel afstaan van mijn personeel. Ik heb koks, gastheren, en keukenpersoneel die kun je ook niet overal inzetten. Stel dat je in de zorg iets wilt, dan ontkom je niet aan iets van een snelle opleiding en dan nog is het de vraag of je daarin aan de slag kunt. Onze backofficepartij zit ook volledig in de horeca en kunnen ook niet iedereen herplaatsen, dat begrijp ik natuurlijk. Ook kom ik veel bureaucratie tegen en hoe meer sectoren op slot gaan, hoe moeilijker het is om horecapersoneel te herplaatsen.”

 

Bassisschoolleraar

Inmiddels heeft Van den Berg via LinkedIn diverse leads binnengekregen en tips. ,,Mijn voormalige basisschoolleraar belde, hij is nu basisschooldirecteur en hij kan zeker vier weken lang twee fulltimers gebruiken als klassenhulp. Ik heb het zelf ook al een dag gedaan. Het is bijzonder om te zien en leuk om mee te maken. Deze week helpen weer twee andere collega’s.”
Van den Berg hoopt op nog meer tijdelijke werkplekken: ,,Als we op deze manier verder kunnen met een kleiner team dat afhaalmenu’s maakt plus overheidssteun dan kunnen we er hoop ik wel weer bovenop komen. Kwijt wil ik mijn personeel echt niet. Als we straks eindelijk weer open gaan heb ik ze keihard nodig.”