Geplaatst op: 14 mei 2020

Een uitzendbureau backoffice of een franchiseformule?

Ben je van plan je eigen uitzendbureau te starten? Dan moet je veel keuzes maken. Eén van de keuzes is of je kiest voor een uitzendbureau backoffice of voor een franchiseformule. Wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen deze twee? In dit artikel legt Flexsupport het in grote lijnen uit.

 

Ben je van plan je eigen uitzendbureau te starten? Dan moet je veel keuzes maken. Eén van de keuzes is of je kiest voor een uitzendbureau backoffice of voor een franchiseformule. Wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen deze twee? In dit artikel legt Flexsupport het in grote lijnen uit.

 

Voor wie?

Zowel de franchiseformule als de uitzendbureau backoffice zijn geschikt voor verschillende uitzendbureaus. Of je nu een starter bent op de markt, maar ook als je al enkele jaren je eigen uitzendbureau runt. Kies jij voor een nichemarkt? Dan is het goed om te onderzoeken of de franchisegever daar ervaring in heeft of dat de uitzendbureau backoffice voldoende kennis in huis heeft om jouw volledig te ondersteunen.

 

Uitzendbureau backoffice

Een uitzendbureau backoffice ondersteunt jou in de werving en selectie van flexwerkers en is ook de werkgever van die flexwerkers. Ze betalen de lonen, helpen bij ziekteverzuim en voeren doorgaans ook functioneringsgesprekken met de flexwerkers. De uitzendbureau backoffice verstuurt de factuur namens jou, doet het debiteurenbeheer en zorgt voor alle sociale en fiscale afdrachten aan de Belastingdienst en pensioenfondsen. Jij kan je focussen op het matchen van flexwerkers op vacatures en overige commerciële activiteiten. Samen ben je een volwaardig uitzendbureau en voldoe je aan de wet- en regelgeving.

 

Franchiseformule

Franchisen in de uitzendbranche en een uitzendbureau backoffice bieden grotendeels vergelijkbare diensten aan. Via een franchisegever heb je al een bedrijfsnaam en processen, ze doen de salarisadministratie, hebben werving en selectie tools ter beschikking en regelen alles omtrent facturatie en de slecht betalende klanten.

 

Overeenkomsten

De overeenkomst is dat ze beiden alle faciliteiten bieden voor een snelle start als beginnende uitzendbureau ondernemer. Als professionele partij en vanwege hun grootte kunnen ze daarnaast gemakkelijk voldoen aan allerlei wettelijke bepalingen en certificeringen (ABU en / of NBBU, NEN 4400-1 en VCU) en hebben ze processen (juridisch) goed ingericht. Tot slot geven ze je HR-advies en heb je aan beiden een sparringpartner.

 

Verschillen

Maar, wat zijn nu de verschillen tussen een uitzendbureau backoffice en een franchiseformule?

*Het juridische
Bij een uitzendbureau backoffice ben je een onafhankelijk bedrijf en neem je diensten af bij de backoffice dienstverlener. Bij een franchiseformule ben je onderdeel van de keten. Concreet betekent dit dat je bij een backoffice dienstverlener zelf keuzes kunt maken in je sales- en marketing. Jij bepaalt je eigen logo en eigen website. Jij bepaalt hoeveel geld je daaraan wilt uitgeven en hoe het er uit komt te zien. Een uitzendbureau backoffice kan je meestal helpen met het bouwen van een goede website en heeft de nodige koppelingen met vacaturesites om je vacatures te publiceren.

Bij een franchiseformule is veel al bepaald in de marketing, want die wordt vanaf het hoofdkantoor uitgevoerd. Jouw input is beperkt. Binnen de franchise krijg jij jouw regio of vakgebied. Maar je hoeft geen naam meer op te bouwen. Wat dat betreft kom je in een gespreid bedje.
Ook de uitvoering van de strategie is anders. Bij een uitzendbureau backoffice bemoeien ze zich alleen als sparringpartner met jou marktaanpak of strategie. Bij een franchiseformule wordt er vanaf het hoofdkantoor een strategie ontwikkeld en heb je weinig invloed als ondernemer.

*De prijs
De meeste uitzendbureau backoffices werken met een factor voor hun (all-inclusive) dienstverlening en daarover bepaal jij nog je marge die de klant gefactureerd krijgt. Die marge die je hebt gemaakt wordt periodiek aan je uitbetaald. Weinig omzet betekent weinig kosten aan de uitzendbureau backoffice en een instapfee is niet van toepassing.

Jij bepaalt in de franchiseformule de prijs voor je flexwerker dat namens jouw vestiging gefactureerd wordt. Als een soort abonnement wordt er voor de diensten van de franchisegever een deel van je marge ingehouden (de franchisefee). Die fee betaal je, ook als je weinig omzet hebt. Daarom is de eerste periode als start flink bikkelen om geld te verdienen. De franchisegever maakt ook periodiek de marge aan je over.

Groot voordeel van een franchiseformule is dat ze landelijke klanten hebben waar je vanuit jouw regio vacatures mag voorzien. Helaas kun je dan niet je eigen commerciële prijs bepalen, want die zijn landelijk afgesproken. Vaak is het ook zo dat je bij een franchisegever een instapfee moet betalen. Al met al is franchisen in het begin vaak een kostbare aangelegenheid en moet je al flink wat kapitaal hebben om te starten in tegenstelling tot samenwerken met een uitzendbureau backoffice.

*Het stoppen
Het kan gebeuren dat je de samenwerking wilt stoppen of dat je wilt switchen van partner. Bij een uitzendbureau backoffice kun je gemakkelijk switchen of stoppen. Nadat de lopende facturen en subsidies zijn afgehandeld ben je vrij om naar een andere partij over te stappen omdat je niet een contract of abonnement hebt.
Bij franchisen is dat anders. Je gaat voor langere tijd een contractuele samenwerking aan, vaak 5 jaar. Tussentijds uit dat contract stappen is niet mogelijk. Overstappen naar een andere franchiseformule is lastig, omdat er vaak een relatiebeding in het contract staat. Je mag de klanten waar je personeel geleverd hebt een tijd niet meer voorzien van personeel.

 

Kiezen

Wil je een eigen uitzendbureau starten? Laat je dan goed voorlichten welke van de bovenstaande dienstverleningen het beste bij jouw idee van uitzenden past. De ene vorm is niet beter dan de andere, want “ieder nadeel heb zijn voordeel”. Succes met afwegen.

Wil je meer weten over de uitzendbureau backoffice diensten van Flexsupport? Neem dan contact op met Gert: 06 – 46 700 760 of mail: gert@flexsupport.nl.