Ingezonden nieuws

De schaarste van arbeiders: Gewenst maar haast onvindbaar voor uitzendbureaus

Met de groeiende vraag naar gespecialiseerde vaardigheden en expertise in diverse sectoren, zijn bepaalde beroepen schaarser dan ooit tevoren. Recent onderzoek van de Rotterdamse Intelligence Group onthult welke 20 beroepen in 2023 het meest schaars zijn.

De volledige top-20

  • Elektriciens gebouwaansluitingen (137:1)**
  • Productcontroleurs voedingsmiddelen en dranken (117:1)
  • Applicatieprogrammeurs (79:1)
  • Verpakkings-, bottel- en etiketteringsmachinebedieners (48:1)
  • Isoleerders (44:1)
  • Plaatwerkers (39:1)
  • Dakdekkers (39:1)
  • Procesoperators chemische installaties (35:1)
  • Machinestellers en -bedieners metaalproduktvervaardiging (35:1)
  • Metaalpolijsters, -slijpers en gereedschapslijpers (32:1)Constructiewerkers (32:1)
  • Meubelmakers (27:1)
  • Elektrotechnici (27:1)
  • Lassers en snijders (27:1)
  • Verf- en lakspuiters (26:1)
  • Monteurs industriële en landbouwmachines (26:1)
  • Hulparbeiders weg- en waterbouw (26:1)
  • Werkvoorbereiders, productieplanners en orderbegeleiders (26:1)
  • Machinestellers en bedieners van houtbewerkingsmachines (25:1)
  • Bodes, kruiers en bestellers (24:1)
Bron: Flexnieuws
**(aantal vacatures / per persoon)

 

De schaarste van arbeiders

Elektriciens het schaarst

Zoals wij hier al eerder wisten te melden, wordt het tijd om de werknemers binnen de praktische beroepen meer erkenning geven.  Dit zijn namelijk de werknemers die ons land en arbeidsmarkt in stand houden. Desondanks zijn dit juiste de werknemers die het moeilijkst door de gemiddelde uitzendbureaus te bereiken zijn.  Bovenaan de bovengenoemde lijst staan de elektriciens voor gebouwaansluitingen, waar een gemiddelde baanzoeker de keuze heeft uit maar liefst 137 open vacatures binnen één jaar. Op de tweede en derde plaats staan productcontroleurs voedingsmiddelen en dranken, met 117 vacatures per baanzoekende, gevolgd door applicatieprogrammeurs met bijna 79 vacatures per baanzoekende. Het vinden en werven van deze werknemers uit de arbeidsklasse, die mogelijk minder online actief zijn, vereist creatieve strategieën en een gerichte aanpak.

De schaarste van arbeiders

Wees waar zij zijn en netwerk

Investeer in lokale aanwezigheid door fysieke locaties te hebben in de buurt van (industriële) gebieden, scholen of buurten met veel arbeiders. Netwerken op lokale evenementen, markten of bij buurtbijeenkomsten is een effectieve manier om direct contact te leggen. Lokale kranten zijn ook een middel om deze klasse te bereiken. Werk samen met technische scholen, vakopleidingen en praktijkopleiders. Hier kunnen uitzendbureaus relaties opbouwen met potentiële arbeiders en direct inzicht krijgen in hun vaardigheden en beschikbaarheid.

Plaats verder advertenties in lokale kranten, bulletinboards bij supermarkten, bouwmarkten en andere relevante plekken. Verspreid informatie in de doelgebieden om de aandacht te trekken van de potentiële kandidaten. Werk samen met lokale bedrijven in de bouw, productie of andere industriële sectoren. Bedrijven hebben vaak goed zicht op de lokale arbeidsmarkten en kunnen uitzendbureaus makkelijk introduceren bij deze potentiële werknemers.

De schaarste van arbeiders

Mond-tot-mondreclame

Arbeiders vertrouwen vaak op aanbevelingen van vrienden en collega’s. Stimuleer jouw tevreden werknemers om anderen door te verwijzen naar het uitzendbureau. Neem deel aan lokale evenementen zoals banenmarkten, ambachtsbeurzen of buurtbijeenkomsten. Dit biedt de mogelijkheid om persoonlijk contact te maken en de voordelen van werken via het uitzendbureau te bespreken.

Gezien de mogelijkheid dat de meeste arbeiders minder online te vinden zijn, kan telefonische werving effectief zijn. Voer gerichte telefoongesprekken om interesse te peilen en meer informatie te verstrekken over beschikbare functies. Begrijp de behoeften van de arbeiders, zoals flexibele werktijden en locaties. Het aanbieden van mogelijkheden die aansluiten bij hun levensstijl of wensen, vergroot de kans dat ze zich bij het uitzendbureau aanmelden. Door deze strategieën te combineren, kunnen uitzendbureaus de drempel verlagen en effectief werknemers uit de arbeidsklasse aantrekken en werven.

Durf te vragen

Mocht dit allemaal teveel voor jouw worden, dan is er nog de optie om advies te winnen van gespecialiseerde backoffice ondersteuners die uitzendondernemers graag helpen bij deze en andere uitzendbureau vraagstukken. Dit kan administratief zijn. maar ook andere onderdelen van het uitzendproces worden ontzorgd.