Ingezonden nieuws

De beste tips voor een succesvolle werken-bij site

Steeds meer uitzendbureaus bouwen voor hun grote en belangrijke klanten werken-bij sites. Dit zorgt voor binding met de klant én de kandidaten van de klant. Op een werken-bij site staan de vacatures die je als uitzendbureau plaatst of die worden ingevoerd door de klant.  Volgens Franck Antonides, eigenaar van Uitzendplaats, moet je vooral niet twijfelen of je een werken-bij site moet bouwen. ,,Meteen doen. Het trekt veel potentiële kandidaten en een groot aantal kandidaten solliciteert ook daadwerkelijk.”

Met deze 7 tips weet je zeker dat je een succesvolle werken-bij site bouwt:

Tip 1: Unieke URL
Zorg ervoor dat jouw werken-bij site een aparte pagina op je website is, met een overzicht van alle vacatures en handige informatie over het werken bij jouw klant of aan de slag gaan via jouw uitzendbureau. Een voorbeeld hoe je het beste je werken-bij site kunt opbouwen is: www.uitzendbureaunaam.nl/werkenbij (naamklant) of www.werkenbij (klant/bedrijfsnaam).nl. Zorg dat op de website de volgende onderdelen staan:
• Solliciteren
• Open sollicitaties
• Zoeken
• Vacature overzicht
• Vacature plaatsen
• Laatste vacatures etc.

Tip 2: Informatie
Wil je echt goed gevonden worden en je bezoekers goed informeren dan is de informatie (content) op de website het allerbelangrijkste. Goede content is niet alleen nodig voor potentiële kandidaten maar ook voor de vindbaarheid binnen Google. Zorg daarom voor relevante, wervende informatie over je uitzendbureau of, wanneer het heel specifiek voor je klant bedoeld is, informatie over jouw klant. Denk aan onderwerpen als:
• Wat is de bedrijfscultuur?
• Hoeveel mensen werken er?
• Wat wil jouw klant bereiken binnen jullie bedrijf?
• Hoe gaat de sollicitatieprocedure in zijn werk?
• Laat collega’s aan het woord om jouw werken-bij site aantrekkelijk te maken.Tot slot, gebruik bij deze teksten afbeeldingen en foto’s die de sfeer, cultuur en de collega’s weerspiegelen.

Tip 3: Het belangrijkste eerst
Je wilt natuurlijk dat kandidaten solliciteren op de openstaande vacatures of een open sollicitatie (inschrijving) op jouw website achterlaten. Om dit te bereiken is het belangrijk dat de vacatures altijd prominent in beeld zijn. Dus bovenin de header plaats je: ‘zoek vacatures’ met daarbij een link naar de laatste vacatures.
Ook is het belangrijk dat kandidaten meteen en eenvoudig kunnen solliciteren. Zorg daarom voor een duidelijke button met bijvoorbeeld: ‘plaats cv’, ‘inschrijven’ of ‘open sollicitatie’. Het helpt als deze button een opvallende afwijkende kleur heeft, zoals fel groen. Plaats de button in dezelfde header of zet de button rechtsboven in het menu van de pagina. Je wilt namelijk voorkomen dat enthousiaste kandidaten de vacatures niet kunnen vinden. We hoeven je niet te vertellen dat bezoekers op je website snel afgeleid zijn.

Tip 4: Huisstijl
Op een werken-bij site is het belangrijk om de huisstijl van je klant goed door te voeren en consistent te blijven in je uitingen. Zorg ervoor dat je website visueel aantrekkelijk is: gebruik goede foto’s en video’s. Kies voor eigen foto- en videomateriaal. Daar zit wat meer werk in dan het downloaden van gratis stockfoto’s maar het maakt je website veel persoonlijker. Anders gezegd; stop er wat persoonlijke liefde en aandacht in.

Tip 5: Responsive
Een goede werken-bij site is natuurlijk mobielproof. Het aantal zoekopdrachten op een smartphone stijgt nog steeds waardoor een mobielvriendelijke website super belangrijk is. Ook op social media worden veel vacatures gedeeld en gelezen die voor meer mobiel websiteverkeer zorgen. Daarnaast is het slim om de functie AddThis op je vacaturepagina toe te voegen zodat jij en je bezoekers eenvoudig de vacatures kunnen delen via bijvoorbeeld LinkedIn en Facebook. Doe dit wel op zo’n manier dat de reacties die je ontvangt altijd via je werken-bij site blijven lopen.

Tip 6: Vindbaarheid
Wanneer je een goedwerkende en mooie werken-bij site hebt gemaakt, is het belangrijk dat deze werken-bij site ook goed vindbaar is binnen Google. Dat doe je door de zoekwoordcombinatie ‘werken bij … (je bedrijfsnaam)’ zowel in de tekst, titel van je website en de titel van de pagina (H1 genoemd) gebruikt. Wil je meer over weten over vindbaarheid door Google dan zijn op internet diverse blogs te vinden met interessante informatie zodat je precies weet waar wat voor dient en met welke regels je rekening moet houden.

Tip 7: Handige software
Er is niets irritanter dat je kandidaten die in het verleden hebben gesolliciteerd niet meer terug kan vinden omdat het in je mailbox, bestandmapje of bij een collega terecht is gekomen. Dit gebeurt bij uitzendbureaus nog veel te veel. Hierdoor weet je op het moment dat je de cv wel weer bovenwater krijgt niet op welke vacatures deze kandidaat heeft gereageerd, of je de kandidaat al op gesprek hebt gehad en hoe dit gesprek dan is gegaan. Kies daarom voor een CRM-omgeving waar je al jouw kandidaten kunt beheren en eenvoudig terug kan vinden op welke vacature(s) wie en wanneer gesolliciteerd heeft.

 

Voor meer informatie:

Vragen over een werken-bij site? Neem gerust contact met ons op of vraag onze websitebouwers.