Geplaatst op: 13 april 2021

De beste tips om te matchen

Als startende uitzendbureau ondernemer of ervaren intermediair is het matchen van een kandidaat met een opdrachtgever de grootste uitdaging in je werk. Met deze tips haal je nog meer uit het matchen en voorkom je mismatches in de toekomst.

Die eerste match blijft je meestal nog lang bij. Als het lukt om die ene kandidaat te plaatsen bij een inlener geeft dat enorm veel energie om door te gaan. Het liefst wil je dat gevoel van succes elke dag. Was het maar zo simpel, want er komt meer bij kijken dan je denkt. Zo vraagt het inschatten van de vaardigheden van de kandidaat kennis en ervaring en heb je te maken met de wensen van de inlener. Kortom, goed matchen doe je op basis van ervaring en mensenkennis. Daarnaast ligt er vaak ook veel ander werk op je te wachten, is er de druk van concurrentie en moet je dealen met schaarste op de arbeidsmarkt.

 

Luisteren en inleven

Goed matchen vraagt tijd en aandacht om te luisteren en je in te leven in de andere persoon. Wat zoekt de kandidaat, welke eigenschappen zoekt een inlener in een persoon? Door de juiste vragen te stellen, testen af te nemen en je open te stellen voor het gedrag en motivatie van de kandidaat ontdek je wat deze in huis heeft en of dit past bij de functie van de inlener. Naast mensenkennis heb je zeker ook commerciële vaardigheden nodig. Je zult de inlener ervan moeten overtuigen dat de kandidaat die jij voorstelt ook echt de meest geschikte persoon is. De tijd die je hierin hebt geïnvesteerd, zal je terug moeten verdienen.

 

Mismatches voorkomen

Het zal je hoe dan ook een keer overkomen of je hebt het al een aantal keren meegemaakt: een mismatch. Achteraf heb je misschien toch een verkeerde inschatting gemaakt of de kandidaat krabbelt zelf terug als hij kennis heeft gemaakt met de opdrachtgever. Twee mensen die zijn teleurgesteld in verwachtingen. En jij moet weer op zoek naar nieuwe kandidaten. Hoe voorkom je deze situaties en zorg je voor een betere voorselectie van jouw kandidaten?

1. Persoonlijke benadering
Door schaarste op de arbeidsmarkt is het moeilijk om kandidaten te vinden. De verwachting was dat door corona het aantal werkzoekenden enorm zou toenemen, maar nog steeds valt dit erg mee. Om geschikte kandidaten te vinden zal je moeten inzetten op online jobboards. Deze heb je nodig voor het publiceren van je vacatures. Daarnaast worden kandidaten steeds vaker via social media geworven. Om tussen de vele aangeboden vacatures op te vallen zal je moeten zoeken naar creatieve en originele invalshoeken. Verder adviseren we om je doelgroep zo specifiek mogelijk te definiëren en deze persoonlijk te benaderen.

2. Voorbereiding
Voordat je op zoek gaat naar een geschikte kandidaat ga je eerst in overleg met de inlener over welke vaardigheden, kwalificaties en eigenschappen belangrijk zijn voor de werknemer die ze zoeken. Vind je opdrachtgever dit moeilijk om aan te geven, laat hem of haar dan de ideale werknemer omschrijven. Stel op basis hiervan duidelijke keuzes en criteria op waarmee jij op zoek gaat naar een goede kandidaat.
Maak voor je begint met matchen afspraken over tarief, overname voorwaarden en over de geworven flexwerker voor de juiste match. Leg deze afspraken vast in een opdrachtbevestiging, voordat je kandidaten voorstelt! Zo voorkom je gedoe achteraf over de kosten of de geschiktheid van de kandidaten.

3. Filteren
Maak een lijst met eisen die een kandidaat in huis moet hebben om voor de bewuste functie in aanmerking te komen. Dit helpt om de cv’s te filteren die op een vacature binnen komen. Denk aan de volgende onderdelen om af te vinken:

  • Opleiding
  • Vaardigheden
  • Persoonlijkheid
  • Ervaring
  • Motivatie

Na een eerste schifting van cv’s ben je toe aan de volgende stap in je selectieproces. Hiervoor maak je een lijst van gewenste kwalificaties. Deze gebruik je om uit alle sollicitanten de beste kandidaten te selecteren. Dit kan goed van pas komen als je veel sollicitanten hebt en moeilijk kunt kiezen wie je zou willen uitnodigen voor een kennismakingsgesprek.

4. Uitnodigen
De volgende stap is om na een eerste screening kandidaten uit te nodigen voor een kennismakingsgesprek. Ook kun je kiezen voor een assessment in het selectieproces. Er zijn verschillende methodes en gesprekstechnieken om te ontdekken of een kandidaat past bij de vacature van de inlener. Het doel is om te achterhalen of het beeld dat jij van de kandidaat op papier hebt, nu je deze spreekt, ook klopt en of het beeld dat de kandidaat van zichzelf heeft matcht bij jouw opdracht.

5. Voordragen
Na een goede voorbereiding en selectie heb je nu een paar geschikte kandidaten gevonden en gescreend om ze vervolgens voor te stellen bij de inlener. Het is verstandig om minimaal twee en maximaal vier kandidaten voor een vacature voor te stellen. Voor de inlener is het fijn om te kunnen kiezen uit verschillende kandidaten. Van tevoren is het aan te bevelen om ook je kandidaten voor te bereiden door ze alvast te informeren hoe laat en waar ze moeten zijn, wat de insteek van het gesprek is en eventueel andere tips om een goede indruk te maken tijdens het gesprek met hun mogelijk toekomstige werkgever.

6. Software
Om de bovenstaande tips uit te voeren is het effectief om speciale recruitment CRM software in te zetten voor je uitzendbureau. Dit helpt je in het goed beheren van je wervingsproces en je kandidaten. Met de ingebouwde functionaliteiten specifiek voor uitzendbureaus kun je gemakkelijk gegevens van je kandidaten invoeren en bijhouden, maar ook vacatures publiceren en cv’s importeren. Vaak heb je met deze software ook de mogelijkheid om kandidaten op vacatures te matchen.

 

Lees ook:

Een naam bedenken voor je uitzendbureau
Vacatures plaatsen op Flexupdate
Rankdate ziet brood in bouwen van uitzendbureau websites