Ingezonden nieuws

De meest en minst gehunte beroepen in Nederland

Nu het aantal actief zoekende sollicitanten afneemt, wordt het voor veel organisaties steeds belangrijker om zelf kandidaten te benaderen. Maar de frequentie van deze benaderingen verschilt sterk tussen verschillende beroepsgroepen. Via de ‘sourcingsdruk’ heeft Intelligence Group gemeten hoe vaak een doelgroep in het laatste kwartaal minstens één keer benaderd is door een recruiter of werkgever voor een baan. Deze druk is belangrijk om te bepalen of een bepaalde groep schaars is. Tenminste, als deze groep vindbaar en benaderbaar is.

meest gehunte beroepen Nederland

De top 20

In de top-20 van meest benaderde beroepen vinden we voornamelijk technici en ICT-specialisten.

Tien jaar geleden was het ongebruikelijk om ambtenaren te benaderen voor banen. Nu worden ze echter bijna even vaak benaderd als werknemers in de profitsector. Dit geldt niet voor alle ambtenaren, ze staan niet in de top-20 van meest benaderde beroepen in Nederland. In deze top-20 vinden we voornamelijk technici en ICT-specialisten, af en toe afgewisseld met finance-functies.

De meest benaderde beroepen:

  • Elektricien gebouwaansluitingen: 32,7 keer per jaar benaderd
  • Netwerk- en systeemtechnici: 31,3 keer per jaar benaderd
  • Softwareontwikkelaars: 26,9 keer per jaar benaderd
  • Vertegenwoordigers informatie- en communicatietechnologie: 26,6 keer per jaar benaderd
  • Software- en applicatieontwikkelaars en -analisten: 26,5 keer per jaar benaderd
  • Applicatieprogrammeurs: 26,5 keer per jaar benaderd
  • Ingenieurs: 25,3 keer per jaar benaderd
  • Technici werktuigbouwkunde: 23,9 keer per jaar benaderd
  • Databank- en netwerkspecialisten: 22,9 keer per jaar benaderd
  • Accountants: 22,8 keer per jaar benaderd
  • Netwerkspecialisten: 22,4 keer per jaar benaderd
  • Systeembeheerders: 22,4 keer per jaar benaderd
  • Cartografen en landmeetkundigen: 22,3 keer per jaar benaderd
  • Loonadministrateurs: 21,9 keer per jaar benaderd
  • Opleiders en trainers op gebied van informatica: 21,8 keer per jaar benaderd
  • Web- en multimediaontwikkelaars: 21,0 keer per jaar benaderd
  • Toezichthoudend personeel in de industrie: 20,6 keer per jaar benaderd
  • Vertegenwoordigers, accountmanagers retail en exportmanagers: 19,7 keer per jaar benaderd
  • Boekhouders, financieel administrateurs en assistent accountants: 19,6 keer per jaar benaderd
  • Werktuigbouwkundigen: 19,5 keer per jaar benaderd

Blue-collar beroepen

In tegenstelling tot white-collar beroepen, worden blue-collar beroepen en praktisch opgeleiden veel minder vaak benaderd. Dit komt gedeeltelijk doordat ze minder goed vindbaar zijn op gangbare kanalen zoals cv-databanken. Intercedenten, recruiters en werkgevers hebben moeite om deze groepen te bereiken, wat vraagt om een andere wervingsstrategie.

De minst benaderde beroepen:

  • Bibliotheekmedewerkers: 1,5 keer per jaar benaderd
  • Farmaceutisch medewerkers en apothekersassistenten: 1,5 keer per jaar benaderd
  • Politie-inspecteurs en rechercheurs: 1,7 keer per jaar benaderd
  • Pompbedienden: 1,8 keer per jaar benaderd
  • Laboranten medische diagnostiek en therapie: 1,9 keer per jaar benaderd
  • Kappers: 1,9 keer per jaar benaderd
  • Schoonheidsspecialisten: 1,9 keer per jaar benaderd
  • Politiepersoneel: 1,9 keer per jaar benaderd
  • Brandweerlieden: 2,2 keer per jaar benaderd
  • Stratenmakers, metselaars: 2,3 keer per jaar benaderd
  • Machinestellers en bedieners van houtbewerkingsmachines: 2,3 keer per jaar benaderd
  • Betonwerkers, betonafwerkers: 2,4 keer per jaar benaderd
  • Medisch en pathologisch laboranten: 2,4 keer per jaar benaderd
  • Steenhouwers, -bewerkers en -snijders: 2,5 keer per jaar benaderd
  • Dierverzorgers: 2,6 keer per jaar benaderd
  • Meubelmakers: 2,6 keer per jaar benaderd
  • Steigerbouwers, bouwarbeiders ruwbouw: 2,7 keer per jaar benaderd
  • Allround bouwvakkers, kleine bouwaannemers: 2,7 keer per jaar benaderd
  • Conducteurs: 2,8 keer per jaar benaderd
  • Assistenten gezondheidszorg: 2,8 keer per jaar benaderd

meest gehunte beroepen Nederland

Wervingstrategie aanpassen

Het gebrek aan benaderingen betekent niet noodzakelijk dat deze beroepen niet schaars zijn, maar eerder dat er minder kansen zijn voor actieve benadering. Intercedenten en recruiters moeten hun wervingsstrategie zo nodig aanpassen om deze groep beter te kunnen vinden, benaderen en binden.

De toekomstige gevolgen van deze ontwikkelingen kunnen zorgen voor en verdere polarisatie op de arbeidsmarkt. Waarbij white-collar beroepen steeds vaker worden benaderd en blue-collar beroepen achterblijven. Praktische maatregelen voor intercedenten en recruiters is vooral het verbeteren van hun eigen wervingskanalen om ook blue-collar beroepen te bereiken. Door bijvoorbeeld aanwezig te zijn op evenementen en plaatsen waar deze groep is.

Intercedenten zouden blue-collar werkers kunnen adviseren om hun online profielen bij te werken, actief te zijn op de relevante platformen, hun netwerk te gebruiken en specifieke vaardigheden te benadrukken. Deze stappen vergroten de vindbaarheid van blue-collar werkers voor uitzendbureaus en verbeteren hun kansen op het vinden van nieuwe kansen.

Bron origineel artikel: Werf-en.nl

Deel dit bericht