Ingezonden nieuws

13 euro per uur te weinig? Jongeren pas tevreden met uurloon van 15 euro per uur

Uit recent onderzoek van het uitzendplatform NOWJOBS blijkt dat de meerderheid van de jongeren tevreden zijn met een hoger uurloon. Namelijk wanneer ze €15 per uur verdienen. Echter, momenteel verdient het merendeel van hen slechts €13 per uur. Dit onderzoek, genaamd De Bijbanen Barometer, werpt een licht op de arbeidsvoorkeuren en financiële doelen van jongeren.

Jongeren tevreden met hoger uurloon

Meer dan de helft van de jongeren die in dienst zijn bij een werkgever of via een uitzendbureau werken, verdient minstens €13 per uur. Voor zowel werknemers als zelfstandigen ligt het omslagpunt van tevredenheid rond €15 per uur. Maar hoewel zzp’ers doorgaans tot €21 per uur verdienen, ervaren zij nadelen zoals financiële onzekerheid, gebrek aan ziekteverlof en pensioenopbouw, en administratieve lasten. Denise Geurtsen, Country Manager Nederland bij NOWJOBS, benadrukt dat jongeren als zzp’er werken vanwege het goede uurtarief en de flexibiliteit. Maar ze geven aan dat ze de sociale zekerheid missen. Alternatieven zoals flexibele digitale uitzendbureaus bieden een compromis: dezelfde flexibiliteit met sociale zekerheid en directe uitbetaling van vakantiegeld en vakantiedagen.

Jongeren tevreden met hoger uurloon

Flexibiliteit in werktijden en roosters

Het onderzoek onthult ook dat één op de vijf jongeren tussen 16 en 28 jaar gemiddeld 24 uur of meer per week werkt naast hun opleiding, voornamelijk om in hun levensonderhoud te voorzien. Flexibiliteit in werktijden en roosters blijkt een belangrijke factor te zijn bij het kiezen van een bijbaan. Geurtsen adviseert werkgevers om jongeren flexibiliteit te bieden in werktijden en roosters, een goed uurloon te bieden en een aangename werksfeer te creëren om loyaliteit te bevorderen. Met deze voorwaarden in gedachten, tonen jongeren een sterke bereidheid om langdurig bij een werkgever te blijven, wat aangeeft dat ze naast flexibiliteit ook stabiliteit en zekerheid waarderen.

De veranderende verwachtingen van jongeren

De uitzendbranche moet zich bewust zijn van de veranderende verwachtingen van jongeren op de arbeidsmarkt, met name wat betreft salarisverwachtingen en arbeidsvoorkeuren. Door marktonderzoek te doen en in gesprek te gaan met jonge kandidaten, kunnen intercedenten inspelen op deze veranderingen en vacatures matchen met de behoeften van jongeren. Flexibiliteit, diversiteit en training zijn belangrijke aspecten waar men op zou kunnen letten om jongeren te ondersteunen.

Bron origineel artikel: Flexnieuws.nl

Deel dit bericht